Jeżeli jesteś na tej stronie, prawdopodobnie masz już swoje pierwsze spotkanie z jogą za sobą. Prawdopodobnie zauważasz lepsze samopoczucie po praktyce. Coś przecież sprawia, że wracasz! Czy wiesz jednak jakie są zalety regularnej praktyki asan?

 

1. ROZWIJA CIAŁO HARMONIJNIE

Wzmacnia i wydłuża równomiernie wszystkie grupy mięśni. Zwiększa mobilność, elastyczność i gibkość. Prowadzi do zwiększenia masy mięśniowej oraz wytrzymałości fizycznej.

Ciało staje się mniej podatne na urazy.

2. Poprawia postawę ciała

Asany utrzymują ciało w wyprostowanej pozycji. Pozycje jogi wykonuje się z celowo wydłużonym kręgosłupem, co zwiększa wzajemny dystans kręgów i zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe. Chroni to dyski przed ich kompresją i uszkodzeniami. Wzmacniają się również mięśnie posturalne oraz wytwarza się nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała, również poza matą.

Tym samym, zmniejsza i niweluje bóle pleców, barków, karku i szyi powstałe w wyniku siedzącego trybu życia oraz wad postawy.

3. Wzmacnia stawy i kości

Praktyka jogi wzmacnia chrząstkę oraz zwiększa gęstość mineralną kości. Oznacza to, że praktyka asan zmniejsza ryzyko złamań, artretyzmu oraz osteoporozy.

4. Wzmacnia układ sercowo-naczyniowy

Praktykowanie asan, zwłaszcza w dynamicznym stylu jogi, działa na serce jak trening cardio. Przyśpiesza jego pracę, wzmacniając na długie lata. Ponadto, joga zwiększa ukrwienie a tym samym dotlenienie organizmu.

Koncentracja na spokojnym oddechu pomaga również zachować stały rytm serca, co stabilizuje ciśnienie krwi.

5. Relaksuje i buduje odporność na stres

Joga wycisza układ nerwowy. Rozluźnia mięśnie, uwalnia od napięć i uspokaja oddech. Ciało jest w stanie pełnego relaksu, w którym organizm może się zregenerować i odbudować siły witalne.

Wynikiem tego jest lepsza kondycja psychofizyczna i stabilność emocjonalna, która pozwala lepiej radzić sobie z agresją, lękami, stresem w życiu codziennym i bezsennością.

6. Poprawia koncentrację

Długie trwanie w jednej pozycji z utrzymaniem wzroku na palcu dłoni oraz uwagi na oddechu jest wspaniałym ćwiczeniem koncentracji.

Dodatkowo, wykonywanie asan poprawia ukrwienie mózgu i sprawność układu nerwowego. Dzięki temu łatwiej przychodzi zapamiętywanie i nauka nowych rzeczy.

7. Zwiększa odporność

Praktyka jogi wpływa na ekspresję genów i odporność na poziomie komórkowym. Badanie wykazało, że poziom odporności podwyższa się już w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń. Po zajęciach z jogi, liczba genów działających w komórkach odpornościowych była trzy razy wyższa.

8. Pomaga w kobiecych sprawach

Prawidłowe wykonywanie asan wzmacnia mięśnie dna miednicy oraz pobudza gruczoły dokrewne: jajniki, nadnercza, tarczycę oraz przysadkę, dzięki czemu reguluje gospodarkę hormonalną.

Pozycje rozciągające i rozluźniające miednicę i brzuch pomagają przy bólach miesiączkowych.

9. Sprawia, że widzisz siebie inaczej

Joga to spotkanie z samym sobą na macie. Z fizycznej strony, buduje świadomość ciała, pozwala poznać jego możliwości i ograniczenia.

Wchodząc w to głębiej, poprzez naukę pokory i akceptacji, pomaga się zaprzyjaźnić z samym sobą.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × 4 =